2009/12/19

Space diavetítő javítás - izzócsere és izzószál eltüntetés


Mikulás napján (MIKOR MÁSKOR?!) kiégett az izzó a diavetítőnkben (space kínai). Egyszerű izzócserének indult, de végül foglalatkivevős és süllyesztős hekk lett belőle.

Három új diafilm várt megtekintésre (ez a Mikulás mindig tudja, mit hozzon). Iciri-Piciri, Pompom és egy "új" Rókarudi.

Első csereizzónk (BA15s (?) foglalat R5W sima helyzetjelző 1141-es Jahn szám ha minden igaz, 5W 6V 0.85 A) ugyan belement, de az izzószál jóval magasabban volt, mint a kínai noname izzóé (szabványok?! említettem már?), ezért fénye alig volt. Utánajártam és a fehérvári Tungsram márkaboltban kaptam hasonló búraméretűt (2641-es talán?) (amiben az izzószál "majdnem" ugyanott volt. Nosza, haza, délután gyerekek alszanak, diavetítő szétkap, izzó be - sima ügy. Bekapcsolom (Zsuzsi már mondta, hogy utánaolvasott, és mindenki valami izzószál árnyékra panaszkodik csere után) - hát ott az árnyék a falon, plusz a fényerő töredéke az előző (kínai noname) izzóénak.

(Itt hadd jegyezzem meg, hogy az izzószálnak NINCS árnyéka. Ugyanúgy, mint ahogy a gyertya lángjának és a napnak sincs. A falon megjelenő árnyék pont az izzószál és a lencse között elhelyezkedő, az izzószálat tartó drót árnyéka.)

Mi a gond, mi a gond - hát hamar kiderült: A bajonett foglalat (az a két kis pöcök ott ahol a normál izzónak a csavarfoglalata van) és az izzószál állása a két izzóban egymáshoz képest kb 90 foknyi eltérésben van (szabványok? hahó!). Ennek eredménye volt a falon látható árnyék és a drót által redukált fény.



És a hekk:

*Diavetítő áramtalanítva.
*csavarok ki, alja le.
*foglalatot tartó 2 csavar kicsavar.
*A csavarhúzóval a foglalat alját addig birizgáltam, míg ki tudtam tolni a műanyag tokból a foglalat tartó két fém részt (no para, két drót fogja, nem fog elgurulni.
*Kivettem és 90 fokkal elforgatve visszatettem. (ehhez egy kicsit meg kellett reszelni a foglalattartót tartó bakelitet belülről, hogy belecsússzon.
*foglalattartó visszacsavaroz
*izzó behelyez (kesztyű ajánlott, legalábbis én paráztam, hogy szét ne pukkanjon a kezemben - kicsit nehezebben megy bele, mint eredetileg.
*összecsavaroz, bekapcs, örül.

Ez volt az a pillanat, amikor elhatároztam, hogy írni fogok ezekről a hekkekről egy blogot, hogy mások okulhassanak, ha valakinek nem jutna eszébe vagy nem merne szétszedni egy ilyet, stbstb.

7 comments:

  1. Szia!
    Én is az útmutatásoddal tudtam megcsinálni, mert a hozzá rendelt izzó persze nem jó, ilyenem lett is volna otthon, mert ez egy autó hátsólámpa izzó..
    Nagyon köszi!!!
    Üdv Zoli

    ReplyDelete
  2. Köszönöm ezt a leírást! A segítségével meg tudtam hekkelni a régi ania diavetítőnket. Azóta csak ez kell esti mesének, a lányaim teljesen el vannak varázsolva. :)

    ReplyDelete
  3. Sziasztok!
    Nagyon örülök, hogy megtaláltam ezt az oldalt!! Szüleim elpostázták nekünk a régi Ania diavetítőm, és utazás közben elmozdult benne az egyik pöcök, ami az izzó tartót rögzíti. Sajnos nem elég levenni hozzá a szellőző tetejét, mert nem férek hozzá eléggé, hogy visszategyem. Próbálom az egész fedelét levenni, de hiába állítom egyenesbe a kis pöcköket az alján, továbbra sem bírom levenni a tetejét, a hátulja jönne, de az eleje nem enged. Nem akarom feszegetni, nehogy eltörjem, de nem jutok egyről a kettőre. Annyira egyszerűnek tűnik az egész megoldás, de mégsem megy. Van valakinek ötlete, hogy mi lehet a gond, mit csináljak, hogy le tudjam venni?
    Segítségetek előre is köszönöm!
    Adri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kozben megoldottam a kerdest es mostmar tokeletesen mukodik a vetito, ugyhogy minden rendben :)

      Delete
  4. Üdvözlöm elzett puposhatuba gumigyűrűt en tudok cserelni szet kell szedni az egeszet hozza?
    Köszömöm
    Ildikó

    ReplyDelete
  5. Sziasztok!

    Nekünk egy super cool diavetítőt kellett felújítani, mert pocsék volt a beépített izzó fényereje. LED-esre sikerült átalakíttatni az eredeti adapter megtartásával, pár nap és párezer forint árán. Nagyon örültem neki és sokat keresgéltem (ezt a blogot is olvastam :) ), mire vállalta valaki, ezért megosztom a szakember elérhetőségeit, hátha segít valakinek:

    Horváth György

    +36209277921
    www.audiofoto.hu
    Barcsay u. 8.
    Üdv,

    ReplyDelete